Felanmälan

Om du vill felanmäla något som inte fungerar klicka här för att fylla i felanmälan. Ange alltid om det är ok att vi går in med huvudnyckel om du inte är hemma. Ring endast vid akuta ärenden. Anmäl omedelbart läckande kranar eller toalettstolar. Det blir stora pengar av till synes liten läcka som rinner dygnet runt. Du kan bli ersättningsskyldig om du underlåter att anmäla.

Bostadsbidrag

Du som söker bostadsbidrag skall ange månadshyran med avdrag för möbler. Möblerna uppskattas till ett värde av 100 kr/mån. Du kan söka bidrag för summan = månadshyran – 100 kr.
Värdet av möblerna gäller både på Ravinstigen och Birkagatan.

Fastighetsbeteckningar
Ravinstigen: ”Visby Valnöten 3”
Birkagatan: ”Visby Ärlan 16”

Mer information om ansökan finns här

Uppsägning

Uppsägningstiden på lägenheterna är tre hela månader. Om du t.ex. säger upp din lägenhet i mitten av september är du skyldig att betala hyra ända fram till decembers slut. Vid uppsägning av lägenheten sänd mail till joakim.ljungberg@rlbygg.comFör att uppsägningen skall vara giltig skall svar erhållas från hyresvärden.

Hyresinbetalning

Hyran ska sättas in till KÅCU AB bankgiro 191-7236. Det kommer inga inbetalningskort. Märk inbetalningen med namn, lägenhetsnummer och vilken månad betalningen avser. Hyran ska betalas innan månadsskiftet en månad i förskott. Om du t.ex. flyttar in den 20/8 ska du innan augustis slut ha betalat 1/3 av hyran för augusti + depositionsavgift samt hela hyran för september.

För juni och augusti betalas 1/3 av hyran för dig med 10-månaderskontrakt. För juli betalas inget.

Depositionsavgift

Vi tar ut en depositionsavgift på 500 kr i samband med inflytt som återfås i samband med lägenhetsbesiktningen då du flyttar ut ur lägenheten för gott. Depositionsavgiften betalas in tillsammans med första hyran så snart du flyttat in. Läs mer på kontraktet.

Internet

Lägenheterna är anslutna till Telia fiberlan, där 100/100 Mbit anslutning ingår i hyran för Birkagatan och Ravinstigen, på Fältgatan tecknar man eget avtal. Vill man uppgradera eller köpa till ytterligare tjänster får hyresgästen betala själv. Varje ny hyresgäst måste registrera sin anslutning. Detta gör man enligt följande:

1. Anslut din dator till bredbandsuttaget.
2. Följ registreringen och välj 100/100 Mbit (om du vill ha den hastighet som ingår i hyran). Väljer du en högre hastighet eller andra tjänster får du betala den kostnaden själv.
3. När registreringen är klar kan du använda tjänsten direkt.
4. Efter några dagar kommer ett avtal, som du måste skriva på och returnera för att kunna fortsätta använda tjänsten. Detta avtal kommer även om du valt 100/100 Mbit som ingår i hyran.
5. När du flyttar måste du själv säga upp abonnemanget hos Telia oavsett vilken sorts abonnemang du haft.

Om du kommer åt nätet utan att behöva registrera dig är detta helt ok.

FELANMÄLAN görs direkt till Telia vid telefon 90 200.

Telefon

Om du vill skaffa fast telefon måste du kontakta Telia. I vissa fall räcker det inte med adress utan de kommer att be om namn på den person som bodde i lägenheten innan dig. Kontakta oss så ska vi se om vi kan hjälpa till..

TV

Det finns inga tv-apparater i lägenheterna. Utan digital tvmottagare får du in kanal 1,2 och 4. Skaffar du en digital mottagare får du in alla andra fria marksända kanaler. Vill du ha flera kanaler får du teckna avtal. Radio- och tvavgift står varje hyresgäst för.

Rökning

Då många ogillar rök och är allergiska är det inte tillåtet att röka i hissar, genom öppet fönster, i trapphus och övriga gemensamma utrymmen. Även rökning på din balkong kan störa grannarna.

Uppvärmning

Värmen i elementen styrs automatiskt efter utomhustemperaturen. Håll ut och vänta några dagar efter att det blivit kallt på att elementen ska slås på. Om inte elementen blir varma, eller temperaturen inomhus sjunker under 19 grader, kontakta oss så ska vi undersöka saken. Det är inte tillåtet att använda värmefläkt i lägenheten, då kommer elementet aldrig att slås på.

Försäkring

Hemförsäkring tecknar hyresgästen själv.

Sopsortering

Vi har backar för: brännbart, tidningar, pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, kompost, glas. Läs mer här.

Nya kompostpåsar finns i sopboden.

Har du något övrigt som inte går att sortera, får du själv lämna det på återvinningscentralen (västra Törnekviar, infart från Follingboväg).
Soppåsar får inte ställas i korridorer, skall genast ut i sopboden.

Parkering

På Ravinstigen och Birkagatan finns parkeringsplatser markerade med ”studentboende”.

Hyreshöjning

Årligen i samarbete med hyresgästföreningen sker en hyreshöjning på 1-2%

Övrigt

  • Det finns inga husgeråd i lägenheterna. (Glas, tallrikar, bestick, grytor osv)
  • Det finns gemensamma städförråd i alla hus på Birkagatan och Ravinstigen. Där finns dammsugare, skurset och sopset.
  • Tänk på miljön! Vädra endast korta stunder då det är kallt utomhus. Släck belysningen efter dig.
  • Om du ska förvara mat i en gemensam frys, lägg den i en påse och märk med namn och lägenhetsnummer.
  • Det är ej tillåtet att ha husdjur i lägenheterna.
  • Alla våra lägenheter är rökfria.
  • Det är ej tillåtet att bo fler i lägenheten än vad den är avsedd för. Andrahandsuthyrning är ej tillåten.
  • Förråden har samma nummer som tillhörande lägenhet. Kom ihåg att sätta ett hänglås på ditt förråd.
  • Tänk på dina grannar! Alla hyresgäster ska ha rätt till nattro mellan 22-07.
  • Det är inte tillåtet att sätta upp krokar eller tavlor i lägenheten. Om tavellina finns i rummet får den användas.
  • Det är inte tillåtet att spika i dörrar, köksluckor eller garderober.
  • Tappar du bort din lägenhetsnyckel är vi tvungna att byta ut din låscylinder, vilket du själv får bekosta.